Gry typu MMORPG są nieodłącznie połączone ze grindem, czyli powtarzaniem pewnych czynności, aby zdobyć dobra w świecie gry. Grind może dotyczyć zarówno zarabiania, zdobywania ekwipunku, jak i zdobywania nowych poziomów dla naszej postaci. Mimo wszystko w przypadku New World Amazon Games nie popisał się także w tym przypadku. Wszystko ze względu na to, że grindowanie zaoferowane przez Amazon jest niezwykle nudne i bezcelowe. Wszystko wskazywałoby na to, że New World nie spełnia podstawowych wymagań gry MMORPG i tak właśnie jest.
Zadania zarówno początkowe, jak i na późniejszym etapie gry są bardzo nudne, powtarzalne i nie wnoszą zbyt wiele do rozgrywki. Gracze nie mogą znaleźć niczego, co mogłoby zatrzymać ich na dłużej przy grach tego typu. W pewnym sensie New World łączy aspekty zarówno survivalowej gry MMORPG, jak i tytułu dla typowych graczy RPG. Niestety, zamiast łączyć pozytywne aspekty tych tytułów, Amazon zaoferował graczom tylko wady gier survivalowych i gier RPG. Specyficzny rodzaj powtarzalnego doświadczenia sprawił, że minęło jedynie pół roku od wydawania New World, gdy gracze postanowili przestać grać w ten tytuł.
Gospodarka gry New World jest ogromnym bałaganem, którego nikt nigdy nie posprzątał
Problem ten może nie był najważniejszy, ale w pewnym sensie stał się gwoździem do trumny, ponieważ gospodarka gry od Amazona okazała się ogromnym bałaganem, który jedynie uprzykrzał wszystkim rozgrywkę, zamiast być jej ciekawym dopełnieniem. Gospodarka tej gry zbyt długo była w rozsypce. Ekonomia tej gry nie była wynagradzająca i sprawiała, że i tak nudny grind w tej grze okazywał się niezbyt sensowny, ponieważ nie wynagradzał gracza za jego trudy. Wirtualne pieniądze w świecie New World bardzo szybko doświadczyły problemu deflacji, a to doprowadziło do tego, że wiele zdobywanych przedmiotów było po prostu bezwartościowych.
Pomimo tego, że sytuacja z czasem nieco się naprawiała, gracze zaprzestali zabawy w świecie New World, więc nawet z naprawioną gospodarką nie ma zbyt wielu aspektów, które na nowo przyciągałyby interesantów do tego świata. Nie była to jednak zbyt przyjemna sytuacja dla tych, którzy grali w New World kilka miesięcy temu, ponieważ nawet mając ogromne bogactwa w postaci złota, nie do końca mieli na co je wydawać. Problemy ekonomiczne z pewnością odstraszą niektórych zatwardziałych graczy, ale nawet nowi gracze mogą poczuć się nieco zawiedzeni niełatwymi perspektywami ekonomicznymi gry i w pewnym sensie jeszcze bardziej przestraszyć się perspektywy przejścia gry do końca.